NEURO-VÝVOJOVÁ STIMULACE

Neuro-vývojová stimulace (NVS) je ucelený program k inhibici (utlumení) primárních reflexů pro děti od 6 let. Testy i cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte.


CO JSOU TO PRIMÁRNÍ REFLEXY?

Malé miminko je doslova bombardováno nepřeberným množstvím stimulů, které jeho mozek ještě nedokáže dobře zpracovat. Primární reflexy pomáhají na tyto stimuly adekvátně reagovat. Proto jsou primární reflexy dobře vyvolatelné hlavně v období prvních šesti měsíců života dítěte. Motorický (pohybový) vývoj dítěte souvisí s aktivitou primárních reflexů. Miminko reaguje na podněty a interakce s okolím primárními reflexy, které stimulují vytváření propojení v mozku, diferenciaci nervových buněk, a hlavně propojení k vyšším mozkovým centrům, která následně přeberou celkové řízení těla. Pohyby vyvolané primárními reflexy tedy pomáhají vytvářet hustou neuronovou síť, která umožňuje propojení různých oblastí mozku. Tato propojení jsou velmi důležitá pro budoucí procesy učení, komunikační schopnosti, emocionální a citové vztahy a motivaci. Jak se vyšší mozková centra vyvíjejí, primární reflexy začínají postupně překážet a musí se inhibovat (utlumit), aby se mozek mohl vyvíjet neurologicky správným způsobem. Vývoj držení těla a pohybových funkcí je v podstatě zrcadlem vývoje mozku. 

Děti s poruchami učení, soustředění nebo jakýmkoliv postižením mívají přetrvávající primární reflexy. Je to logické. U těchto dětí se mozek nevyvíjel optimálním způsobem, a tak nemohl tyto reflexy zpracovat. Ty pak nadále ovlivňují svalový tonus, držení těla, koordinaci pohybů, soustředění, plynulost očních pohybů, spolupráci mozkových hemisfér a mnoho dalších oblastí. Přetrvávající primární reflexy mohou tak způsobit takové symptomy, jako např. poruchy učení, řeči nebo soustředění (ADHD, ADD). Pokud jsou tyto potíže skutečně způsobeny primárními reflexy, je důležité s tímto systematicky pracovat a tím problémy odstranit. 

Pokud má dítě poruchu učení/řeči/soustředění, kvůli níž vývoj mozku neproběhl optimálně, můžeme inhibicí primárních reflexů jeho potíže zmírnit, ale nikoliv zcela odstranit. V tomto případě je důležité využít kombinaci dalších přístupů, např. logopedie, speciální pedagogiky, fyzioterapie nebo ergoterapie. 

Důvodů, proč primární reflexy přetrvávají je celá řada a často nemáme možnost to ovlivnit. Je to např. rizikové těhotenství, náročný porod nebo nemoci v raném věku. Důležitým faktorem je také zdravý psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života. 


CO JE TO NEURO-VÝVOJOVÁ STIMULACE (NVS)?

Program je rozdělen přibližně do 30 týdnů. Cviky se dělají každý (školní) den, přibližně 5–10 minut. Program je prospěšný i pro děti, které sice zvládají školní práci a tudíž nejsou rozpoznány jako děti s přetrvávajícími primárními reflexy nebo zhoršenou senzorickou integrací, ale přesto i ony mají z cvičení prospěch. Cviky automaticky posílí hluboký stabilizační systém, což je dobré pro každého, i pro děti bez potíží. Cviky jsou různé, od jednoduchého zvedání hlavy až po lezení a používání všech částí těla najednou. Dělají se plynulým a kontrolovaným způsobem.

Cviky často napodobují pohybové vzorce dvou až devítiměsíčního dítěte, které jsou základem pro všechny další cílené pohyby, jako jsou například pohyby jemné motoriky. Hodně cviků se provádí vleže na zemi, což pomáhá při rozvoji správného držení hlavy a těla, protože to je základ pro správné držení těla v pozdějším věku. Cvičením se zlepší schopnost používání a rozlišování levé a pravé strany těla, stejně tak i horní a dolní části těla (což je základní předpoklad pro správnou koordinaci).

Každý den se (většinou) cvičí jeden cvik na rovnováhu, pak jeden cvik na primární reflexy vleže na břiše, jeden na zádech a poslední cvik je na zklidnění nebo na posílení integrace. Celkem tedy 4 jednoduché cviky každý den


Pokud se necvičí denně, výsledky nebudou tak uspokojivé a celý program bude trvat déle.


JAK VŠE PROBÍHÁ?

Na prvním setkání provedu testování = určení, které primární reflexy u vašeho dítěte přetrvávají. Zároveň dostanete první 4 cviky. Vše si spolu ukážeme a procvičíme. Dostanete sebou karty, na kterých jsou cviky vysvětleny a kartičku, kam si budete každé cvičená zaznamenávat. Je to jednak motivace pro dítě, že si cvik vždy odškrtne a také kontrola počtu cvičení. 

Na dalších setkáních zkontroluji předchozí cviky a pokud je vše, jak má být, dostanete cviky další. Jednotlivé bloky cviků jsou většinou na 14 dní. 

Mezi setkáními můžeme cvičení konzultovat telefonicky, můžete mi poslat video, když si nebudete jistí provedením cviku apod.